Citat:
Ja. Vilket ju var exakt min poäng. Moral är ett mänskligt påfund. All moral. Och ju längre fram i utvecklingen mänskligheten kommer, desto "bättre" blir också moralen. Ju humanare mänskligheten blir, desto bättre moral. Oavsett vilken religion som i grunden fanns på det stället. Det är alltså inte religionen som är den gemensamma nämnaren, det är mänskligheten.
Citat:
Suck. Ja. Efter att du missförstod det första gången så förklarade jag väldigt noga vad jag menade. Nu när du fortsätter missförstå efter att jag väldigt noga har förklarat det 3 gånger eller vad jag nu kan vara uppe i så börjar jag faktiskt tröttna...Du fortsätter att ljuga. Du skrev "civiliserade samhällen" och sedan när du förstod hur dumt detta var efter mitt svar så låtsades du ändra dig, och nu betydde "civiliserade samhällen" helt plötsligt "det vi i Norden år 2024 betraktar som civiliserat". Det är två helt skilja saker och du får nog börja med att ens definiera tydligt vad det är som avses med det senare.
Det blir alldeles uppenbart att så är fallet när man tittar på vad du faktiskt skrev, vilket är detta:
Väldigt tydligt?
Det blir alldeles uppenbart att så är fallet när man tittar på vad du faktiskt skrev, vilket är detta:
Väldigt tydligt?
Det finns en anledning till att jag skrev "varenda civiliserat samhälle" istället för "varenda civilisation" som hade varit det naturliga om jag hade menat varenda civilisation.
Citat:
Inte bara "väst". Det sker överallt. Titta på Japan till exempel. Är det den kristna moralen som skapat det samhället också? Sydkorea är också ett bra exempel. Är det den kristna moralen? Jag skulle vilja säga att det ser ut att finnas ett väldigt tydligt samband. Där folket får bestämma, där blir moralen god. Om folket inte får bestämma, utan till exempel enväldiga härskare eller religionen, då blir moralen mindre god.Detta är så urbota korkat och historielöst att man häpnar. Jag förutsätter att du inkluderar Väst i ditt lilla tramsbegrepp "det vi i Norden år 2024 betraktar som civiliserat" och om du slänger den minsta lilla blick på just Västs civilisation, så kommer du att se att hela grundpelaren för den är den kristna moralen, grekisk filosofi och en del av Romarnas rättsprinciper.
Du flyttar hela tiden målstolparna. Det du försökte påstå från början var att civiliserade samhällen kom fram till "ungefär samma sak", att det fanns någon sorts universell moral som alla kommer fram till och det kallade du för "mänsklig moral".
Problemet är bara att civiliserade samhällen inte kommer fram till "ungefär samma sak" och det finns ingen sådan "universell mänsklig moral" som du försöker gällande, och du vägrar ju att argumentera och visa att så skulle vara fallet.
Du flyttar hela tiden målstolparna. Det du försökte påstå från början var att civiliserade samhällen kom fram till "ungefär samma sak", att det fanns någon sorts universell moral som alla kommer fram till och det kallade du för "mänsklig moral".
Problemet är bara att civiliserade samhällen inte kommer fram till "ungefär samma sak" och det finns ingen sådan "universell mänsklig moral" som du försöker gällande, och du vägrar ju att argumentera och visa att så skulle vara fallet.
Citat:
Och återigen, jag pratar inte om "alla religioner, filosofier och civilisationer". Hur svårt ska det vara att förstå? Jag pratar om vad vi gemensamt faktiskt kommer fram till i samhället. Vi människor. Vår moral.
Citat:
Enkel fråga till att börja med: När du ska undersöka denna naturlagen. Vilken fakultet på våra universitet/högskolor tycker du vore lämpliga? Kemi? Biologi? Fysik?Ja.
När det gäller hur man exakt bygger en stabil civilisation så är det för komplext för att vi ska kunna säga något säkert i förväg.
Det är därför det finns något som moral överhuvud taget.
Alltså generella regler som vi tror på. (Och de kommer någonstans ifrån, vilket jag kommer till.)
Fundera på hur det hade sett ut om vi med absolut säkerhet visste vilken handling som var rätt respektive fel i varje givet ögonblick.
En sådan total kunskap om framtida utfall i något så komplext som ett samhälle skulle göra alla generaliserande regler meningslösa.
Varje individ skulle istället handla utifrån den faktiska och unika situationen som föreligger och nå önskat utfall.
Det man kan göra är att observera och notera, vilket människan har försökt göra. Budorden etc.
Det utesluter inte att moralen ytterst, och som allt annat i kosmos (som broar till exempel) är underkastade naturlagarna, vilket leder fram till den del som handlar om objektiva värden.
Vi kan inte säkert veta i förväg, men vi kan observera och upptäcka hur dessa objektiva värden framträder i en civilisations dynamiska struktur. Den "gudomliga ordningen" så att säga ur vilken såna som Moses försökte kodifiera detta till levnadsregler.
Och denna "kodifiering" tror jag att vi rent teoretiskt skulle kunna göra om vi tittar på ditt exempel från Mayakulturen.
Om vi har tillräckligt med information vill säga.
Men det hade vi ju inte.
När det gäller hur man exakt bygger en stabil civilisation så är det för komplext för att vi ska kunna säga något säkert i förväg.
Det är därför det finns något som moral överhuvud taget.
Alltså generella regler som vi tror på. (Och de kommer någonstans ifrån, vilket jag kommer till.)
Fundera på hur det hade sett ut om vi med absolut säkerhet visste vilken handling som var rätt respektive fel i varje givet ögonblick.
En sådan total kunskap om framtida utfall i något så komplext som ett samhälle skulle göra alla generaliserande regler meningslösa.
Varje individ skulle istället handla utifrån den faktiska och unika situationen som föreligger och nå önskat utfall.
Det man kan göra är att observera och notera, vilket människan har försökt göra. Budorden etc.
Det utesluter inte att moralen ytterst, och som allt annat i kosmos (som broar till exempel) är underkastade naturlagarna, vilket leder fram till den del som handlar om objektiva värden.
Vi kan inte säkert veta i förväg, men vi kan observera och upptäcka hur dessa objektiva värden framträder i en civilisations dynamiska struktur. Den "gudomliga ordningen" så att säga ur vilken såna som Moses försökte kodifiera detta till levnadsregler.
Och denna "kodifiering" tror jag att vi rent teoretiskt skulle kunna göra om vi tittar på ditt exempel från Mayakulturen.
Om vi har tillräckligt med information vill säga.
Men det hade vi ju inte.
Men ja. I många saker så har du helt rätt. Och att religionerna var ett (av dom) första försök(en) att formalisera lagar och regler är det nog ingen som tvekar på.
Men när du pratar om den objektiva moralen, att det ska vara den optimala för samhällets överlevnad. Vilket samhälle är det du pratar om då? För moralen förr i tiden, bland annat den religiösa, handlade väldigt mycket om att "vi" var bättre och hade mer rättigheter än "dom". Man fick ta "dom" som slavar, man fick döda "dom".
Det som har hänt med sekulariseringen är att vi har tagit bort den funktionen. Vi är inte mer värda än dom. Vi är alla människor. Humanism.